Zorgen over betrouwbaarheid en kwaliteit reisassistentie NS

28/10/2021
 
Bij Ieder(in), de koepelorganisatie voor organisaties die zich inzetten voor mensen met een beperking en/of chronische ziekte, komen steeds meer klachten binnen over de reisassistentie van de NS. De kwaliteit en betrouwbaarheid daarvan zou volgens de leden de laatste maanden achteruit zijn gegaan. Ieder(in) heeft inmiddels aan de bel getrokken in het Landelijk Overleg Consumentenorganisaties OV.
 
Dat de reisassistentie van de NS niet meer zo goed verloopt, wijt Ieder(in) aan het feit dat op steeds meer treinstations steeds minder servicepersoneel aanwezig is. De NS is bezig haar serviceverlening aan te passen, omdat zij constateert dat steeds minder reizigers een beroep doen op informatiebalies en ticketwinkels. In het genoemde overleg heeft NS wel verzekerd dat er op ieder station reisassistentie beschikbaar zal blijven, ook op de kleinere stations zonder NS-personeel. NS doet voor die stations beroep op een derde partij.
 
Die derde partij, naam niet bekend, krijgt het zo steeds drukker en dat is dan de oorzaak voor de verminderde kwaliteit en betrouwbaarheid van de reisassistentie. Sinds 18 oktober zou de derde partij extra personeel moeten inzetten om de capaciteitsproblemen op te lossen. Ieder(in) houdt in de gaten of de dienstverlening nu ook werkelijk terug op het oude niveau gaat komen.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 28/10/2021 - ...