Niet overal in Europa trein je even fijn

21/02/2020
 
In Nederland, Duitsland, Finland en Spanje reis je het meest comfortabel en punctueel met de trein. Op de Balkan kun je de trein beter links laten liggen. Het ergst is de situatie in Albanië. Daar reed tussen november 2019 en februari 2020 sowieso geen enkele trein wegens geldgebrek om de locomotief van brandstof te voorzien. Als de trein er wel rijdt, kom je terecht in een trein met gebroken ramen en zonder verlichting wegens vandalisme. De locomotieven vallen er ook bijna uit elkaar.
 
Deze en andere feiten staan in een rapport over de treininfrastructuur van het World Economic Forum waar Euronews over bericht. Het WEF keek in het bijzonder naar de frequentie, de snelheid, de punctualiteit en de prijs van het passagiersvervoer per trein. Albanië scoort dus het slechtst met een score van 1.2 op een schaal van 7. Gevolgd door Servië, Bosnië en Herzegovina, Noord-Macedonië. Allemaal landen buiten de EU.
 
Kijken we naar de EU-lidstaten dan zijn het opnieuw de landen op de Balkan en de voormalige Oostbloklanden die het slechtst scoren. Bulgarije, Roemenië en Slovenië scoren het slechtst. Ook Griekenland presteert niet best. Gevolg van de economische crisis die het land jarenlang teisterde? De slechte infrastructuur in deze landen zorgt ervoor dat relatief korte treinritten toch ellenlang duren. Ook het aantal ongevallen ligt er drie tot vijf keer zo hoog vanwege de slechte infrastructuur dan het EU-gemiddelde.
 
 
Verbetering is wel op komst dankzij EU-fondsen en nieuw materieel, ook uit China en Rusland. Wat de EU-fondsen betreft: deze richten zich vooral op die spoorinfrastructuur die van belang is voor het trans-European transport network. De belangrijkste routes dus. Mensen op de Balkan en in Bulgarije en in Roemenië die moeten reizen op een route die daar geen onderdeel van uitmaakt, moeten zich voorlopig nog behelpen met slecht spoorvervoer.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 21/02/2020 - ...