Op survivaltocht in Antwerpen centrum
14/11/2022
Hoek Kipdorp/Minderbroedersrui
Wandelen in het centrum van
Antwerpen is in de 16 1/2 jaar dat ik er nu woon altijd al een
beproeving geweest. Ik kan me niet herinneren dat er geen jaar was waar
ergens wel een bouwwerf was opgetrokken. Neem daarbij de immer slechte
staat van de meeste trottoirs en je hebt al een ideale uitgangspositie
voor een survivaltocht. November 2022 spant echter de kroon. Een verslag
in tekst en foto's.
Misère in Kipdorp
Ik woon in Kipdorp. Van daaruit ben
ik gewend regelmatig te wandelen door het historische centrum. Normaal
gesproken minimaal één keer per week. Het gaat mij niet zozeer meer om
wat ik architectonisch allemaal passeer. Dat weet ik nu wel. Alhoewel,
met regelmaat kom je langs een locatie waar ineens een groot gat gaapt,
omdat daar een pand is afgebroken en men iets nieuws neerzet. Straks
voorbeelden. Nu eerst de misère om fatsoenlijk te wandelen in Kipdorp.
Men is bezig de tramrails te
vervangen. Ook de stoepranden worden onderhanden genomen. Afbakening van
de werkplek is dus noodzakelijk. Dat snap ik. Helaas zijn de meeste
Antwerpse stoepen nogal aan de smalle kant. Als de afzetting dan niet
fatsoenlijk gebeurt, krijg je het bovenstaande. Probeer nog maar het
zebrapad op de hoek Kipdorp-Minderbroedersrui zonder halsbrekende toeren
te bereiken door gewoon op het trottoir te blijven lopen.
Trottoirperikelen
Het trottoir op zich is een
lijdensweg voor wie moeilijk ter been is, in een rolstoel zit of zich
voortbeweegt met een rollator. We hebben het nogmaals over het
historisch centrum. Niet alleen de gebouwen zijn historisch, ook de
bestrating. Veelal bestaat deze uit kasseien of soortgelijke stenen. Dat
loopt al niet eenvoudig. Doordat de stenen niet (meer) egaal liggen,
komt het geregeld voor dat je met je schoen erachter blijft steken.
Perfect scenario voor een harde smak. En anders liggen er wel stenen los
of moet je uitkijken dat je niet in een gat stapt waar ooit een steen
lag. Ten slotte loopt veel bestrating in Antwerpen steil af. Historie
heeft zijn charme, maar het maakt het er niet makkelijker op om je op
een normale manier te verplaatsen.
Overal bouwwerven
Toen ik mei 2006 in Antwerpen kwam
wonen, zat ik de eerste jaren gelijk in de bouwwerven. Het begon met een
verbouwing van het gebouw naast mijn appartementencomplex. Toen dat
eenmaal achter de rug was, begon men niet veel later met een verbouwing
aan een groot blok pal aan de overkant dat al leeg stond en dienst deed
als gigantische duiventil. Sindsdien duiken ieder jaar talloze nieuwe
bouwwerven op in het centrum van Antwerpen. Gezien de niet altijd even
rooskleurige staat van menig gebouw, zullen ze het eerstkomende
decennium ook niet snel verdwijnen. Bouwwerven vragen ruimte. Ruimte die
ten koste gaat van het voetgangersgedeelte. Ik had er vele kunnen
fotograferen. Ik houd het er bij twee.
Oudemansstraat
Minderbroedersstraat
Wie een kuil graaft ...
Rioleringen, waterleidingen,
glasvezel, elektriciteitskabels en gasleidingen. We stoppen veel zaken
onder het wegdek en onder de stoep. Is het mooi uit de weg. Behalve
wanneer er iets mee moet gebeuren. Vervanging, reparatie. Dan moet het
spul aan de oppervlakte komen en ontstaat een gat. In de Keizerstraat is
het momenteel helemaal raak. Over een afstand van nog geen 200 meter
vind je drie joekels van gaten in de stoep. Juist op het stuk waar een
departement van Universiteit Antwerpen, hotel De Witte Lelie en museum
Snijders & Rockoxhuis zijn gevestigd. Niet echt handig. Een zo'n gat
in beeld.
Fiets, scooter en step ellende
Antwerpen centrum is een lage
emissiezone. Oude vervuilende voertuigen mogen hier dus niet meer
rondrijden. Wat niet wil zeggen dat het hier autoluw is. Veel
Antwerpenaren en toeristen bedienen zich echter steeds meer van
alternatieven. De fiets, scooter of elektrische step. Heb je er zelf
geen, bestaan er allerlei abonnementen om fiets, step of scooter
tijdelijk te gebruiken en na gebruik achter te laten. Zowel dat gebruik
als het achterlaten irriteert mij als voetganger mateloos. Zoals gezegd,
zijn de meeste Antwerpse trottoirs niet echt breed. Hele volksstammen
menen nochtans met hun fiets of elektrische step op het trottoir te mogen rijden.
Nee!
Ik ben mij ervan bewust dat het
Antwerpse wegdek een ramp is en ja: soms zijn er afsluitingen. Wat doe
je dan in zo'n geval? Niet met fiets of step op het trottoir rijden! Je
stapt netjes af en loopt met fiets of step aan de hand totdat je weer
verder kunt. Waar is het fatsoen in het verkeer gebleven? En ben je op
je bestemming doe me dan een lol. Zet fiets, step of scooter op zo'n
manier weg dat een voetganger geen halsbrekende toeren hoeft uit te
halen om langs te lopen. Niet zo dus.
Paternosterstraat (dit is echt veel minder ruimte om te passeren dan op het oog wellicht lijkt)
Ellende in Kipdorp niet snel voorbij
De werkzaamheden in Kipdorp zijn in de
week van maandag 7 november begonnen. De laatste foto in dit artikel
toont hoe de straat er nu bij ligt. Er moet duidelijk nog het een en
ander gebeuren. Daarna is de ellende niet voorbij. Vanaf 15 november
starten werken aan leidingen, buizen en kabels in opdracht van Fluvius,
Waterlink, Proximus en Telenet. Hoeveel kan een Antwerpenaar
tegelijkertijd verdragen?