Unesco: onderwijs aan minderheden in de Balkan en Centraal-Europa verslechterd door pandemie
12/02/2021
Het Unesco-rapport 'All means all' is vandaag verschenen en beschrijft de onderwijssituatie in 30 landen, waaronder Servië, Noord-Macedonië, Bulgarije, Polen en Republiek Tsjechië. De conclusie luidt dat kinderen met een beperking in deze landen al een grotere kans liepen op uitsluiting van onderwijs. De coronapandemize heeft die kans alleen maar versterkt. Zo kreeg een op de vijf leerlingen met een beperking in Bulgarije niet de noodzakelijke onderseuning om het onderwijs thuis voort te zetten gedurende de lockdown. In zijn algemeen geldt dat leerlingen met een beperking in de betrokken landen nog veel te vaak onderwijs moeten volgen op speciale scholen en er dus geen initiatieven tot inclusie zijn. In Servië en Moldavië zijn er overigens op het gebied van inclusief onderwijs wel grote stappen gemaakt, meldt het rapport.
Het zijn niet alleen kinderen met beperking die de dupe zijn van uitsluiting van onderwijs door de coronapandemie. Ook Roma kinderen en kinderen van vluchtelingen lopen door de lockdowns een grote leerachterstand op. Het hele rapport valt na te lezen bij Unesco.
Copyright tekst: Johan Peters, 12/02/2021 - ...