Midden- en kleinbedrijf neemt zich voor werk te maken van toegankelijkheid
19/02/2020

Wie (her)kent het
niet: (te) hoge drempel bij het binnengaan van een winkel? Te veel obstakels
in een winkel waardoor je niet normaal kunt lopen? Het ontbreken van
een gehandicaptentoilet in een restaurant of een gehandicaptentoilet dat
als opslagplaats blijkt te worden gebruikt? Het midden- en kleinbedrijf
(voor de Vlaamse lezers: bij jullie zijn dat de kmo's) zegt toe
meer werk te gaan maken van een betere toegankelijkheid voor mensen met
een beperking, ongeacht de aard van de beperking. De site MKB Toegankelijk is een belangrijke aanzet daartoe.
MKB Toegankelijk is een samenwerking
tussen MKB Nederland, VNO-NCW en verschillende (koepel)organisaties
voor mensen met een beperking. Op de site staat informatie en advies
over toegankelijkheid. Er zijn voorbeeldvideo's waarin wordt
gedemonstreerd waarom een bepaalde situatie niet toegankelijk is voor
mensen met een beperking en ondernemers vinden er checklists. De
partijen hanteren als richtlijnen de VN Conventie inzake de
Mensenrechten van Personen met een Beperking en de Wet gelijke
behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
In vijf winkel- en horecagebieden in
Nederland vinden pilots plaats. Dit is in de gemeenten Amersfoort,
Bussum, Haarlem, Ulft en Naaldwijk. Via onder andere mystery guests
wordt in kaart gebracht hoe de toegankelijkheid daar kan worden
verbeterd. Dit gaat van fysieke toegankelijkheid tot aan een juiste
manier van communiceren met de klant met beperking en van
productaanpassingen tot aangepaste betaalsystemen.