Nieuws
Vliegen beperking - zondag 23 april 2023 |
Wanneer verloopt een vliegreis net zo soepel voor personen met beperking als voor validen?
Of je nu iedere keer enthousiast op het vliegtuig stapt of met de nodige tegenzin: als valide passagier mag je ervan uitgaan dat je zonder noemenswaardige problemen aan boord geraakt en ook weer het vliegtuig verlaat. Voor personen met een beperking geldt dit helaas niet. Zij ondervinden tal van problemen om überhaupt mee te mogen op een vlucht en ook die vlucht zelf verloopt geregeld problematisch.
Dit is de kern van een onlangs verschenen rapport van het European Disability Forum (EDF). In het rapport geeft het EDF
talloze voorbeelden van reizigers met beperking die serieuze problemen
ondervonden tijdens een vlucht. Problemen die variëren van het niet mee
aan boord mogen vanwege veiligheidsredenen tot aan een beschadigde of
zelfs onbruikbaar geraakte rolstoel door de vlucht, resulterend in een
schadepost van duizenden euros.
Geen harde uniforme regels luchtvervoer mensen met beperking
Het grote probleem dat EDF constateert, is dat de Europese
luchtvaartmaatschappijen geen uniforme regels en voorwaarden hanteren
volgens welke ze bepalen of mensen met een beperking mee kunnen reizen.
Daardoor ontstaat dus willekeur.
De Europese Commissie herziet binnenkort haar richtlijnen inzake
passagiersrechten. Het EDF vraagt daarom om specifiek richtlijn
1.107/2006 aan te passen die handelt over de rechten van personen met
een beperking of mindere mobiliteit wanneer zij per vliegtuig reizen.
Concreet vraagt het EDF om de volgende aanpassingen:
- het weigeren van personen uit de doelgroep moet worden verboden
- mocht een luchtvaartmaatschappij toch vasthouden aan de weigering, dan moet deze een eerlijke vergoeding aan de getroffen persoon betalen
- indien de luchtvaartmaatschappij eist dat een begeleider meereist, moet deze een gratis ticket kunnen krijgen
- luchtvaartmaatschappijen worden aansprakelijk voor het beschadigd of zoekraken van hulpmiddelen
Ik vlieg zelf gemiddeld één keer per jaar. Niet voor mijn lol, maar om ergens in Europa te geraken voor mijn project Mensen met een beperking aan het woord. Dat ik weinig lol aan mijn vliegreizen beleef, komt vooral door de inadequate reisassistentie op de meeste luchthavens.
Ik zit niet in een rolstoel. Echter, de afstanden naar en van de gate zijn op de grote luchthavens dermate lang dat ik opteer om naar en van de gate te worden getransporteerd. Op Schiphol en Zaventem rijdt men daartoe met elektrische karretjes rond. Op luchthavens in de armere EU-lidstaten duwt een assistent je in een rolstoel. Het transportmiddel is niet waar het mij om gaat. Het gaat mij om de beschikbaarheid van de assistentie an sich.
De terugreis van Athene naar Eindhoven verliep niet veel beter. Ik noteerde het volgende: Ik checkte om 12:30 uur in. De assistentie zou snel komen. Nog niemand om 13:00 uur. Ik weer vragen aan de balie. "Over tien minuten." in uw dromen. Om 13:45 uur zat/stond ik nog steeds in de hal. Boarding was om 14:15 uur. Ik opnieuw naar de balie, klaar om het f woord te gebruiken. Weer een andere kerel. Bellen. Na vijf minuten dan eindelijk de assistentie die zich rot moest haasten om mij op tijd door de security check en naar de gate te krijgen. Het was heel krap aan. De lift om mij In het vliegtuig te krijgen, stond al wel klaar. Op Eindhoven Airport dan weer geen lift. "Was niet duidelijk. Laat maar jongens. Johan neemt de trap wel.
Uiteindelijk was ik toch weer de laatste die het vliegtuig mocht verlaten en waren er geen ongeduldige passagiers die moesten wachten totdat ik treetje voor treetje de trap was afgedaald. Ook op eerdere vliegreizen ervoer ik altijd wel problemen. Het is derhalve niet verwonderlijk dat ik mijn vliegreizen tot het allernoodzakelijkste beperk.
Denk vooraf meer mee met mensen met beperking
Ik snap best dat het niet altijd eenvoudig is om mensen met beperking goed en vakkundig aan en van boord van een vliegtuig te krijgen binnen de gestelde tijdsduur. Vliegmaatschappijen hanteren strakke schemas waarbinnen soms honderden passagiers moeten inchecken, aan boord gaan, gaan zitten en de bemanning het vliegtuig gereed voor vertrek moet maken. Extra handelingen om een persoon met beperking aan of van boord te krijgen, zijn dan een bijkomende tijdrovende factor. Zeker als die persoon zelf geen stap kan verzetten.
Het zou al helpen als de betrokken luchtvaartmaatschappij van tevoren contact opneemt met de betrokken persoon om te weten te komen welke hulp precies moet worden geboden. Nu boek je online je ticket, je geeft aan dat je reisassistentie behoeft, of je zelf kunt stappen of niet en dat is het. Noch de maatschappij noch de luchthaven heeft op die manier weet wat de beperking precies inhoudt en wat voor consequenties die heeft voor de mobiliteit van de persoon. Maak verder realistische schemas welke passagier met beperking wanneer aan boord moet van welk vliegtuig en zorg dat je daarvoor het personeel op tijd beschikbaar hebt.
EDF
Het European Disability Forum is een onafhankelijke Europese koepelorganisatie met hoofdkantoor in Brussel. Het vertegenwoordigt meer dan 100 miljoen Europeanen met een of andere beperking (ook Europeanen die niet in een EU-lidstaat woonachtig zijn). Landelijke organisaties voor de doelgroep kunnen er zich bij aansluiten. Het EDF heeft nauwe contacten met de Europese instellingen zoals het Europees Parlement en de Europese Commissie. Geregeld publiceert het EDF rapporten en nieuwsbrieven over zaken waar de doelgroep tegenaan loopt. Verder organiseert het EDF ook webinars.
Copyright tekst en foto: Johan Peters, 24/04/2023 - ...
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: